Helena Kazárová – umělecká vedoucí a choreografka Hartig Ensemble
Prof. Helena Kazárová, Ph.D. se specializuje na taneční a pohybovou kulturu minulých století jak prakticky(rekonstrukce a oživování tanců ze zápisů a grafických záznamů, choreografii ve stylu dané epochy, barokní gesto), tak teoreticky (je autorkou dvou knih – Barokní taneční formy a Barokní balet ve střední Evropě - a početných odborných článků a studií).
Absolvovala na pražské AMU, několik let byla zaměstnána jako profesionální tanečnice, poté začala vyučovat dějiny tance a baletu, teorii a estetiku tance, dějiny umělecké kultury a stala se badatelkou v archivech. Její teoretický výzkum se brzy vtělil do rekonstrukcí a inscenování historických tanců, přičemž se zpočátku specializovala zejména na období baroka. Studovala a spolupracovala s řadou mezinárodních odborníků (B. Massin, M.-G. Massé, D. Wortelboer, E. Green atd.) a zvláště s Marcem Leclercqem, se kterým spolupracovala na významných operních projektech (Castor et Pollux Rameaua a Sub olea pacis et palma virtutis of Jana Dismase Zelenky) v pozici asistentky choreografie a režie). Od té doby vytvořila a obnovila mnoho barokních, renesančních a empírových tanců pro různé významné hudební a divadelní festivaly /Japonsko, Litva, Polsko, Rakousko, Německo, Maďarsko aj.) a také pro baletní soubory (např. Entrée d´Apollon barokních choreografů Feuilleta and Pécoura pro Balet Národního divadla v Praze a Brně), spolupracovala na dobových inscenacích pro činoherní soubory.
Od roku 1997 umělecky vede Hartig Ensemble – Tance a balety tří století, který založila a pro který vytvořila široký repertoár tanců na základě jejich rekonstruování z Beauchamp-Feuilletovy notace a dalších pramenů.
V posledních letech se věnuje navíc také dobovým interpretačním prostředkům (gesta a jevištní pohyb) v repertoáru 17. a 18. století, přičemž tyto znalosti využívá v inscenování děl barokního hudebního divadla, z nichž řadu také režírovala. Vytvořila choreografie pro pořad dirigenta Gerda Albrechta Gerd Albrecht představuje Mozarta (Stavovské divadlo Praha 2006) a spolupracuje s celou řadou dirigentů, kromě „rezidenčního“ Marka Štryncla k nim patří též Václav Luks, Adam Viktora Robert Hugo, Vojtěch Spurný, Ondřej Macek, Jiří Petrdlík ad.
Přehled nejdůležitějších divadelních projektů (bez repríz a obnovených premiér, které jsou časté):
Rok | Titul | Skladatel | Druh a styl |
2020 | Od bourrée po bolero | varia (17.-19.stol.) | Komentovaný pořad o vývoji tanečních forem a stylů |
2020 | Prométheovi lidé | Ludwig van Beethoven |
Balet (Empír) |
2019 | Kirké | Václav Praupner | Melodram s baletem |
2019 | Venuše a živly | Rebel, Händel,Lully et al. | Ballet de cour - Dvorský balet |
2018 | La figlia ritrovata di Ottone II | Leopold Koželuh |
Balet (Empír) (3 tance) |
2018 | Muzio Scevola |
Amadei-Bononcini | Händel Opera (Baroko) |
2017 | Ballo delle ingrate | Claudio Monteverdi | Opera (Manýrismus) |
2017 | Armida | J. B. Lully | Opera (Baroko) |
2017 | Mozartiana | W.A. Mozart | Balet, Pantomima |
2016 | Kirké (Circé) | Václav Praupner | Melodram |
2016 | Prométheovi lidé, op.43 | Ludwig van Beethoven | Balet (Empír) |
2015 | Didone abbadonata | Gasparo Angiolini | Balet (Klasicismus) |
2015 | Costanza e fortezza | Johann Joseph Fux | Opera (Baroko) |
2015 | Daniel v jámě lvové | G.Ph. Telemann | Oratorium (Baroko) |
2014 | Armida | Giuseppe Scarlatti | Opera (Klasiccismus) |
2012 | Dioclesian | Henry Purcell | Semi-Opera (Baroko) |
2011 | Dove è amore, è gelosia | Giuseppe Scarlatti | Opera (Klasiccismus) |
2010 | Terpsichore | Georg Friedrich Händel | Opera-ballet (Baroko) |
2009 | La Danza/Narcis e Palimene | Christoph Willibald Gluck | Opera/ Ballet (Rokoko) |
2007 | La guirlande enchantée | Joseph Starzer | Balet (Rokoko) |
2007 | Arlequin Immortel | Lully,Campra, Lambranzi | Commedia dell´arte (Baroko/Rokoko) |
2007 | Tance na Schuberta | Tance na Schuberta | Suita tanců (Empír) |
Je profesorkou na AMU, kde přednáší dějiny tance a baletu, estetiku tance a vyučuje historické tance. Vyučuje také na mezinárodních letních akademiích, spolupracuje s rozhlasem, filmem a televizí (např. Bathory J. Jakubiska, To horké léto v Marienbadu M. Cieslara, Příběh rodinné opery M. Suchánka, Donšajni J. Menzela nebo Rolando Villazón Meets Don Giovanni, BBC-Redgrave Pictures, Interlude in Prague, Stilking Films). Jako badatelka a specialistka na barokní, rokokovou a preromantickou kulturu pohybu je zvána též na mezinárodní konference (naposledy Oxford University 2015, Rothenfels 2016, EADH Drážďany 2017).